mandag 17. september 2007

Å gjøre søppeljobben for Gud

Las på vårt Land si nettside i dag om om Petar Keseljevic. Han møtte opp på homoparaden i Porsgrunn med banner der det stod at homoseksuelle kjem til Helvete, og han hadde med seg ein ropert så han ropte ut bibelvers og advarsler.

Utrag frå artikkelen:

– Du var utstyrt med ropert og en fane som forkynte at de homofile går til helvete under homoparaden. Hvorfor har du en såpass konfronterende og, i manges øyne, provoserende fremgangsmåte?

– Det er fordi jeg ønsker å kalle ting med det rette navnet. Ingen tør lenger å kalle noe for synd. Alt er så politisk korrekt, sier Keseljevic, som sier han ikke representerer noe kirkesamfunn og ikke er medlem av noe menighet.

– Hvorfor reiser du rundt på denne måten?

– Jeg opplever det som en kall og en byrde. Jeg tar søppeljobben og gjør det som er mest upopulært. Det er noen kampsoner hvor man må holde barrikadene, men det er ikke noe jeg gjør med lett hjerte. Det er en plikt som Herren har lagt på meg. Men hvor er resten av kristenfolket, spør han.

Og kvar er resten av kristenfolket. Sitte heime og fordømme Petar, fordi han stiller kristne i eit dårleg lys. Eller sitter dei å sei at det er bra at nokon står fram mot dette, men det må være nokon andre enn meg sjølv. Ville du ha gått ut og sagt til dei at dei leve eit liv i synd, og kjem til å mista Guds rike hvis dei ikkje forandrar seg? Eller meinar du at nokon andre skal gjer søppeljobben?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Leste ertikkelen selv.

Så kan det jo diskuteres om Petar Keseljevic får omvendt mange ved å rope at de kommer til helvete.

Jeg mener; Er det i det hele tatt en jobb fra Gud?

Til slutt: er det vår oppgave å dømme hvem som kommer til himmelen eller helvete?

Det finnes bedre måter å evangelisere på.

Elias sa...

Eg og meinar at det finnast betre måter å evanglisere på. Men han gjer noko i det minste. Han sei ifrå at det er feil, eller at det i følge bibelen er feil. Og er det ikkje betre å då sei i frå at det er feil, enn go berre godta alt, så du kan stille deg sjølv og kristendommen i eit godt lys. Eg meinar i det "politisk korrekte" landet vi lever i, treng vi ein Petar keseljevic, så sei ifrå om sånne ting. Men det er berre det eg meinar då.

Amalie sa...

Jeg er enig med deg, Elias. Han gjør noe, og vi andre dømmer han. Det er nesten værre enn at han dømmer de homofile.

Anonym sa...

Jeg skjønner Elias' poeng. Mange nordmenn er i dag helt uvitende om hva tradisjonell kristendom mener om dette fenomenet, nettopp fordi ingen tør si fra i det offentlige rom. Om det var det smarteste å gå fram på akkurat denne måten, er selvsagt en annen sak. Men det er litt rart at de som står fram med det tradisjonelle kristne synet (i mange saker), ofte har en tendens til å bli fordømt av andre kristne, folk som kanskje er redde for å bli assosiert med synspunkt de synes er pinlige å stå fram med?

Anonym sa...

Nei, nå ble jeg skikkelig provosert!

For det første; jeg har vel aldri dømt Peter, jeg. Har jeg vel?

Ja, Peter gjør noe. Og det får folk til å ta avstand fra kristendommen. Man må jo i det minste forklare hvorfor homofili er synd osv. Det er jo ikke så svart-hvitt.

Og igjen: Det Peter gjør er jo å bestemme hvem som kommer til himmelen/helvete. Det er fullstendig galt av oss å bestemme.

"Ja, han gjør i det minste noe." Hva slags argument er det? Skal vi gjøre hva som helst, bare for å gjøre noe?

Neste gang jeg ser en homoparade, skal jeg lage plakat med "Jesus loves Gays".
For det er i hvert fall sannhet.